niedziela, 11 maja 2014

Jak zrobić silikonową formę do odlewów gipsowych

Już bardzo dawno temu zastanawiałm się jak zrobić formy do odlewów gipsowych.a
Marzyły mi się jakieś figurki,albo ramki.
Znalazłam;)
Oczywiście dzielę się z Wami.



Potrzeba nam
-silikon (do kupienia w każdym sklepie budowlanym)
-skrobia kukurydziana,albo ziemniaczana
-pojemnik
-kijek do mieszania
-rękawiczki gumowe.

Robimy papkę dając 1 część silikonu i 1.5 części skrobi.
Dajemy do naczynia i mieszamy.Możemy patykiem,ale najlepiej będzie rękoma.



Kiedy masę mamy w miarę wyrobiona,wykładamy na stół i dalej wyrabiamy rękoma.


i możemy działać.


czekamy jeden dzień aż mieszanka wyschnie,po czym delikatnie wyciągamy wzornik.



a tutaj ramka plastikowa i jej gipsowy odlew


Taką wyrobiona masę możemy trzymać w szczelnie zamykanym woreczku,albo w słoiku.

Pozdrówki;)







20 komentarzy:

  1. Bardzo fajny pomysł, może kiedys skorzystam. Dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny kursik znalazłaś !!!
    Dziękuję Ci bardzo , napewno się przyda.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. i to jest kursik który szukałam:) dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Nooooo, świetnie tylko skąd taką ramkę na wzornik wziąć :( pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. rewelacyjnie proste! tylko najpierw trzeba faktycznie jakieś wzorniki zdobyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ....nie taki diabeł straszny, wszystko da się zrobić;) super

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajowskie! A tak chciałam sobie pomalować na czymś z gipsu. Dzięki za super pomysł i pozdrawiam cieplutko;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Proszę o info jaki to jest dokładnie rodzaj silikonu, bo nie jest to do końca jasne :-/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja szukałam od wielu miesięcy do różnych typów odlewu. Niby w Internecie wszystko a jednak nie wszystko.
    Aż znalazłam ten i lekko zmodyfikowałam i wyszła odpowiednia masa.
    Potrzebny silikon ze sklepu budowlanego - zwykły sanitarny. Tylko uważajcie, bo kiedyś próbowałam najtańszego, który w składzie ma kwaśny odczyn. Można się struć, bo zapach niedoniesienia i gdy się dotknie skóry powoduje podrażnienia. Dlatego kupiłam o jakieś 3 zł droższy bez kwaśnego odczynu (zapytajcie sprzedawcy, który to). Koszt 16 zł - w tubie do pistoletu. Silikon trzeba wymieszać z mąką ziemniaczaną. Ja na tą tubę użyłam ok 0,5 kg.
    Mieszać najlepiej w misce szklanej na początku jakimś patykiem. Potem można ręcznie (w rękawiczkach). Następnie wyjęłam z miski i podsypywałam mąką jak przy wyrabianiu ciasta. Powstaje ciasto, które musi odejść od ręki. Idealne do odbitek, ale i średnioskąplikowanych przedmiotów. Osobiście chciałam uzyskać formę o kształcie trójwymiarowego przedmiotu. Ciężko go wcisnąć w masę, dlatego rozwałkowywałam małe placki i odciętymi pasami ciasta obklejałam mój przedmiot w zaczynając od szczelin aż dobrze opatuliłam mój model. Zostawiłam na noc i rano wyjęłam model a z masy powstała idealna forma do odlewu gipsowego. Sztywna ale i elestyczna.
    Czyli potrzebujemy: silikon sanitarny + mąka ziemniaczana 0,5 kg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hejka, mała podpowiedź - silikon sanitarny zawiera kwaśny odczyn - ten którego nie polecasz. Potrzebny silikon zwykły, budowlany :) dokładnie w takich samych tubach do kupienia w markecie budowlanym. Pozdrawiam!

      Usuń
  10. W końcu znalazłam porządny tutorial :)
    Wreszcie ktoś napisał od początku do końca ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hej,
    fajny tutek ale mam pytanie odnośnie elastyczności. Czy np. zrobione w ten sposób formy nadają się do odciskania modeliny? Jeśli ktoś próbował będę wdzięczna za info :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. To jest kopiowanie ramki! A zrobienie ramki "WZORNIKA" to inna sprawa i niektore wzory moga byc zastrzezone. Wiec to jest prosta kradziez! jesli jest to tylko do malego domowego uzytku to ok, ale jesli firmy by tak kradly wzory i tylko odlewaly to inna sprawa. Prosze tak sobie dobrze pomyslec.
    Pozdrawiam
    Malgorzata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Małgorzato historia zna i takie przypadki :-) Np. w latach 70 nasze ZW Ruch w Kobyłce i w Siedlcach kopiowały dość zresztą nieudolnie ;) samochodziki słynnego Matchboxa. Później na przełomie lat 80 i 90 prywaciarze mieli w zwyczaju odlewać jako jednoczęściowe dostępne w Pewexie action-figurki Gwiezdnych Wojen firmy Matell :-)

      Usuń
  13. Witam!
    Jeśli przedmiot jest delikatny i podczas odciskania w masie silikonowej mógłby ulec uszkodzeniu z powodzeniem możemy wykonać formę dwuczęściową przy pomocy silikonu formierskiego znajdującego się w sprzedaży na znanym portalu aukcyjnym.
    https://www.youtube.com/watch?v=xb6AO4RGeJA
    Przedmiot układamy na podłożu z gliny albo z plasteliny i powoli oblewamy silikonem zaczynając od najniższego punktu. W celu pozbycia się pęcherzyków powietrza na ściankach formy kładziemy np. włączoną maszynkę fryzjerską. Sposób osobiście przeze mnie wypróbowany jako, że jestem modelarzem i w ten sposób wykonywałem reprodukcje nadwozi obecnie już nie produkowanych modeli np. Syrenki :-) W ramach eksperymentowania modeliki wykonywałem z gipsu, z cekolu, z żywicy a nawet z przesączonego żywicą włókna szklanego.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń